PENGEMBANGAN PROFESI BAGI GURU MADRASAH ALIYAH MELALUI DIKLAT PKG DAN PKB DI BKD JAKARTA

Authors

  • Umi Maisyaroh As BDK Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.53800/wawasan.v1i2.20

Keywords:

Development, PKG & PKB, Teacher Professional

Abstract

This study aims to determine the ability to understand the concept of professional development and the skills to compile the scientific publication of PKG and PKB Substantive Technical Training participants for Madrasah Aliyah teachers at the Jakarta Religious Education and Training Center in 2019. The method used in this research is a survey method with a qualitative approach. Data collection techniques used tests, rubrics and structured interviews. The data analysis technique used is descriptive qualitative with three stages, namely data reduction, display and verification. The results of this study indicate that, through PKG & PKB Substantive Technical training for Madrasah Aliyah teachers can increase understanding of the concept of teacher professional development and improve teacher skills in compiling Scientific Publications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M. (2019). Evaluasi Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (Pkb) Bagi Guru Pjok Smp Dalam Meningkatkan Keprofesionalan Di Kota Tebing Tinggi (Doctoral dissertation, UNIMED).

Fattah, Nanang. 2004. Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Rosdakarya. Gunawan, Rahmat Dwi. 2017. Studi tentang Kompetensi Widyaiswara dalam Mengelola

Pembelajaran di Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan Daerah Istimewa

Yogyakarta. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan Vol.VI Nomor 5 Tahun 2017.

Juniardi, Y. (2019). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Membuat Karya Tulis Ilmiah. In Prosiding Seminar (Vol. 1, No. 1, pp. 1-7).

Meitaningrum, Dhita Ayu, Imam Harjanto dan Siswidiyanto. 2000. Efektifitas Pendidikan dan Pelatihan dalam meningkatkan Kinerja Pegawai (Studi pada Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Malang), Jurnal Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya Malang.

Pratama, A. L. (2018). Pemberdayaan pendidik (studi kasus pengembangan keprofesian berkelanjutan guru di SMK N Seni). Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(1), 90-104.

Puspitaningrum, I., & Hartiti, T. (2017). Peningkatan kualitas personal Dan profesional perawat melalui Pengembangan keprofesian Berkelanjutan (PKB). deepublish.

Rezeki, Sri, Murniati AR, dan Cut Zahri Harun, 2015. Manajemen Pembelajaran Pendidikan dan Pelatihan Prajabatan pada BKPP Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala.

Sedarmayanti. 2009. Manajemen Sumber Daya Manusia: Reformasi Birokrasi dan

Manajemen PNS. Yogyakarta: Aditama.

Sumantri, Rita Fahdila. 2012 Kompetensi Pengelolaan Pembelajaran, Kecerdasan Interpersonal, Komitmen dan Kepuasan Kerja Guru SMK. Jurnal Ilmu Pendidikan, Jilid 18, Nomor 1, Juni 2012. Universitas Negeri Malang, pada situs http://journal.um.ac.id/index.php/jip/article/view/3380(diunduh pada 11 Mei

Yaqin, H. (2011). Administrasi dan Manajamen Pendidikan. Banjarmasin: IAIN Antasari press Banjarmasin.

Downloads

Published

2022-09-05

How to Cite

Maisyaroh As, U. (2022). PENGEMBANGAN PROFESI BAGI GURU MADRASAH ALIYAH MELALUI DIKLAT PKG DAN PKB DI BKD JAKARTA . Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 1(1), 33-42. https://doi.org/10.53800/wawasan.v1i2.20