IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS IN IMPROVING SCHOOL SERVICES

Authors

  • Ade Akhmad Saputra Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Siti Nurhaliza Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Arwan Arwan Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.53800/sjnfez04

Keywords:

Education Management , Information System, Services, Website

Abstract

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the Education Management Information System (EMIS) in improving school services at SD Negeri 12 Banyuasin. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques include in-depth interviews, non-participant observation, and document analysis. Informants in this study include the school principal, teachers, the school committee, and parents of students. Data analysis techniques are conducted through the stages of data reduction, data presentation, and systematic drawing of conclusions. The study’s results indicate that implementing a web-based Education Management Information System can enhance administrative efficiency, increase information transparency, and promote parent involvement in education. This system facilitates access to educational programs, extracurricular activities, and student development, thereby supporting more effective and data-driven school management. The findings also show a decrease in administrative errors, an improvement in decision-making quality, and strengthened communication between the school and the community. However, challenges such as limited human resources, inadequate technical training, and technological access gaps remain obstacles. To address these issues, it is recommended that human resource capacity be strengthened, infrastructure optimized urgently, and community outreach enhanced. Overall, the Education Management Information System is a significant innovation that enhances the quality of school services transparently and efficiently.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan Sistem Informasi Manajemen Pendidikan (EMIS) dalam meningkatkan layanan sekolah di SD Negeri 12 Banyuasin. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Teknik pengumpulan data meliputi wawancara mendalam, observasi non-partisipan, dan studi dokumentasi. Informan dalam penelitian ini meliputi kepala sekolah, guru, komite sekolah, dan orang tua siswa. Teknik analisis data dilakukan melalui tahapan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan secara sistematis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan SIM Pendidikan berbasis situs web mampu meningkatkan efisiensi administrasi, transparansi informasi, serta keterlibatan orang tua dalam pendidikan. Sistem ini mempermudah akses terhadap program pendidikan, kegiatan ekstrakurikuler, dan perkembangan siswa, sehingga mendukung manajemen sekolah yang lebih efektif dan berbasis data. Temuan juga menunjukkan adanya penurunan kesalahan administrasi, peningkatan kualitas pengambilan keputusan, serta penguatan komunikasi antara sekolah dan masyarakat. Meskipun demikian, kendala seperti keterbatasan sumber daya manusia, pelatihan teknis yang belum memadai, serta kesenjangan akses teknologi masih menjadi hambatan. Untuk mengatasi hal tersebut, disarankan adanya penguatan kapasitas SDM, optimalisasi infrastruktur, dan peningkatan sosialisasi kepada masyarakat. Secara keseluruhan, SIM Pendidikan merupakan inovasi penting dalam meningkatkan mutu layanan sekolah secara transparan dan efisien.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R., Wahyudi, T., & Santoso, B. (2021). Challenges in Implementing Education Management Information Systems in Developing Countries. International Journal of Educational Technology, 15(2), 45–58.

Aditya, R., Nugroho, S., & Prasetyo, D. (2024). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Terpadu dalam Meningkatkan Kualitas Pengelolaan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 45–60.

Aliyan, D. N. A., & Hamid, A. (2021). Implementasi Pengelolaan Education Management Information System (EMIS) di Madrasah Diniyah Takmiliyah Al Hidayah Mojokerto. Jurnal Ilmiah Iqra’, 15(2), 174–186.

Astuti, M., Herlina, H., Ibrahim, I., Rahma, M., Salbiah, S., & Soleha, I. J. (2023). Mengoptimalkan Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan Islam. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(3), 28–40.

Brutu, D., Annur, S., & Ibrahim, I. (2024). Transformasi Administrasi Pendidikan Menuju Pendidikan Berkualitas. Jambura Journal of Educational Management, 295–305.

Firmansyah, A. ., Syahputra, A. ., Riduan, R., & Suratman, S. (2024). Implementasi Sistem Informasi Manajemen di MTS Negeri 1 Paser Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. J-CEKI : Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.56799/jceki.v4i1.6317

Hidayat, M., & Santoso, A. (2022). Resistance to Digitalization in School Management: A Case Study of Traditional vs. Modern Administrative Practices. Journal of Educational Management, 8(3), 112–128.

Hidayati, N. (2021). Pemanfaatan website sekolah sebagai strategi digital marketing di Madrasah Aliyah Unggulan Amanatul Ummah Surabaya. Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 111–133.

Noer, F. F., Damopolii, M., & Hasan, M. (2023). Pemanfaatan Sistem Informasi Berbasis Software di MTs Tahfidzul Qur’an Al Imam Ashim Makassar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 263–280.

Nugraha, M. S., & Rochimat, H. (2025). Efektivitas Penerapan Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Berbasis Cloud dalam Meningkatkan Efisiensi Administrasi Sekolah Menengah. Jurnal Global Ilmiah, 2(4).

Sajid, W. A., Mirzah, N., Mustafa, F. M., & Shabala, Y. (2024). Educational Institution Management Information System. 2024 35th Conference of Open Innovations Association (FRUCT), 625–632.

Sirojuddin, A., Amirullah, K., Rofiq, M. H., & Kartiko, A. (2022). Peran Sistem Informasi Manajemen dalam Pengambilan Keputusan di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Pacet Mojokerto. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 19–33.

Sonia, N. R. (2020). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Pendidikan (Simdik) dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Negeri 2 Ponorogo. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(1), 94–104. https://doi.org/10.21154/sajiem.v1i1.18

Supriatna, D., Patimah, S., Warisno, A., Hidayati Murtafiah, N., Islam An Nur Lampung, U., Pesantren, J., Jati Agung, K., Lampung Selatan, K., Raden Intan Lampung, U., Endro Suratmin, J., Sukarame, K., & Bandar Lampung, K. (2024). Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Sistem Informasi Manajemen. Journal on Education, 06(02), 14920–14927.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun. (2009). Pelayanan Publik Bagian Ketujuh Perilaku Pelaksana Dalam Pelayanan Pasal 34.

Wijaya, A. R., Siregar, M., & Kartika, D. (2023). Perencanaan Strategis Sistem Informasi sebagai Pendukung Optimalisasi Layanan Pendidikan di Sekolah Dasar. Dirasisi, 1(1).

Zamroni, A. (2020). Educational Digitalization and the Future of School Management in Indonesia. International Journal of Educational Studies, 9(2), 145–160.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS IN IMPROVING SCHOOL SERVICES. (2025). Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 6(1), 99-112. https://doi.org/10.53800/sjnfez04

Similar Articles

1-10 of 51

You may also start an advanced similarity search for this article.