EFEKTIVITAS LEARNING MANAGEMENT PADA DIKLAT TEKNIS SUBSTANTIF PKG DAN PKB BAGI GURU MADRASAH DI LINGKUNGAN BALAI DIKLAT KEAGAMAAN BANDUNG TAHUN 2018

Authors

  • Mohamad Fauzan Balai Diklat Keagamaan Bandung

DOI:

https://doi.org/10.53800/wawasan.v1i2.35

Keywords:

Effectiveness, Learning Management, Training

Abstract

This research aims to explain the effectiveness of learning management and obstacle of PKG and PKB training for Madrasah 'Aliyah teachers at the Bandung Religious Education and Training Center in 2018. The research is descriptive using observation and interview technique of data collection. Data was analyzed by qualitative data analysis techniques through three stages namely data reduction, display, and verification. The results of this study revealed that the education and training process is effective with the final average score of all indicators of 88.53 (very good). The obstacles found during the training management process lie in the management of the training material and the management of the leaning organization. The research recommends touse a variety of learning methods through grouping training participants and collaboration in working on the worksheets.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baharun, H. (2018). Peningkatan kompetensi guru melalui sistem kepemimpinan kepala madrasah. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 6(1), 1-26.

Fattah, Nanang. (2004). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.

Gunawan, Rahmat Dwi. (2017). Studi Tentang Kompetensi Widyaiswara dalam Mengelola Pembelajaran di Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan Daerah Istimewa Yogyakarta. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan Vol. VI Nomor 5 Tahun 2017.

Hidayat, A. I., & Sa'ud, U. S. (2015). Model Pendidikan dan Pelatihan Berbasis Kompetensi bagi Widyaiswara Muda. Jurnal Administrasi Pendidikan, 22(2).

Meitaningrum, Dhita Ayu, Imam Hardjanto dan Siswidiyanto. (2000). Efektivitas Pendidikan dan Pelatihan dalam meningkatkan Kinerja Pegawai (Studi pada Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten malang), Jurnal Administrasi Publik (JAP), Vol. 1, No. 3. Jurusan Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya, Malang.

Rezeki, Sri., Murniati AR., dan Cut Zahri Harun. (2015). Manajemen Pembelajaran Pendidikan dan Pelatihan Prajabatan Pada BKPP Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala.

Sedarmayanti. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia: Reformasi Birokrasi dan Manajemen Pegawai Negeri Sipil. Yogyakarta: Aditama.

Sumantri, Rita Fahdila. (2012). Kompetensi Pengelolaan Pembelajaran, Kecerdasan Interpersonal, Komitmen dan Kepuasan Kerja Guru SMK. Jurnal Ilmu Pendidikan, Jilid 18, Nomor 1, Juni 2012. Universitas Negeri Malang. Pada situs http://journal.um.ac.id/index.php/ji p/article/ view/3380 (diunduh pada 11 Mei 2018)

Susetyowati, N. (2019). Pengaruh kompetensi pengelolaan pembelajaran terhadap kinerja Widyaiswara melalui pendidikan dan pelatihan sebagai mediasi (Doctoral dissertation, UNNES)

Yaqin, Husnul. (2011). Administrasi dan Manajemen Pendidikan. Banjarmasin: IAIN Antasari press Banjarmasin.

Downloads

Published

2022-09-05

How to Cite

Fauzan, M. (2022). EFEKTIVITAS LEARNING MANAGEMENT PADA DIKLAT TEKNIS SUBSTANTIF PKG DAN PKB BAGI GURU MADRASAH DI LINGKUNGAN BALAI DIKLAT KEAGAMAAN BANDUNG TAHUN 2018. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 1(1), 13-22. https://doi.org/10.53800/wawasan.v1i2.35