SIKAP MODERASI BERAGAMA SISWA MADRASAH ALIYAH: STUDI TERHADAP PEMANFAATAN CANDI SEBAGAI TEMPAT IBADAH
DOI:
https://doi.org/10.53800/wawasan.v3i2.150Keywords:
moderasi beragama, siswa madrasah aliyah, candi, tempat ibadahAbstract
Abstract
Indonesian Ministry of Religion Instagram content contains information on signing an agreement regarding using Prambanan and Borobudur Temples as places of religious activities for Hindus and Buddhists. This content elicited various reactions from netizens. The aims of the study were to 1) find out the relationship between attitudes of religious moderation and attitudes regarding the MoU on the use of Prambanan and Borobudur temples as places of Hindu-Buddhist religious activities in Indonesia and the World; 2) Describe the relationship between attitudes of religious moderation and attitudes regarding the MoU on using Prambanan and Borobudur Temples as places of Hindu-Buddhist religious activities in Indonesia and the World. The research method used is mixed methods with an explanatory sequential design. Data collection techniques used questionnaires, interviews, and documentation studies from the Instagram content of the Ministry of Religion of the Republic of Indonesia. Respondents were randomly obtained from 250 students of Madrasah Aliyah North Jakarta City. The analysis technique uses the correlation test, calculates the average gain of the scale, and reduces irrelevant data. The results of the study show that: 1) There is a positive relationship between attitudes of religious moderation and attitudes regarding the MoU on the use of Prambanan and Borobudur Temples as places of Hindu-Buddhist religious activities in Indonesia and the World; 2) The attitude of religious moderation of madrasah aliyah students is classified as very high, with an average acquisition of a scale of 4.32. In addition, students' attitude towards the use of the temple corresponds to the student's attitude regarding moderation in religion.
Abstrak
Konten instagram Kementerian Agama RI berisi informasi penandatanganan kesepakatan mengenai pemanfaatan Candi Prambanan dan Borobudur sebagai tempat kegiatan keagamaan umat Hindu dan Buddha. Konten ini menimbulkan beragam reaksi dari warganet. Tujuan penelitian adalah untuk: 1) Mengetahui hubungan antara sikap moderasi beragama dengan sikap mengenai MoU pemanfaatan Candi Prambanan dan Borobudur sebagai tempat kegiatan keagamaan Hindu-Buddha di Indonesia dan Dunia; 2) Mendeskripsikan hubungan antara sikap moderasi beragama dengan sikap mengenai MoU pemanfaatan Candi Prambanan dan Borobudur sebagai tempat kegiatan keagamaan Hindu-Buddha di Indonesia dan Dunia. Metode penelitian yang digunakan adalah mixed methods dengan rancangan sekuensial eksplanatori. Teknik pengambilan data menggunakan angket, wawancara, dan studi dokumentasi dari konten instagram Kementerian Agama RI. Responden diperoleh secara acak sejumlah 250 orang siswa Madrasah Aliyah Kota Jakarta Utara. Teknik analisis mengunakan uji korelasi, menghitung rerata perolehan skala dan mereduksi data yang tidak relevan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Terdapat hubungan yang positif antara sikap moderasi beragama dengan sikap mengenai MoU pemanfaatan Candi Prambanan dan Borobudur sebagai tempat kegiatan keagamaan Hindu-Buddha di Indonesia dan Dunia; 2) Sikap moderasi beragama siswa madrasah aliyah tergolong sangat tinggi dengan perolehan rerata skala 4,32. Selain itu sikap siswa terhadap pemanfaatan candi bersesuaian dengan sikap moderasi beragama siswa.
Downloads
References
Atmanto, N. E., & Muzayanah, U. (2020). Sikap Toleransi Beragama Siswa Madrasah Aliyah di Kabupaten Kendal Jawa Tengah. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan Tradisi), 6(2), 215–228. https://doi.org/https://doi.org/10.18784/smart.v6i2.1113
Cat, N. (2021, November). Ada 91 Juta Pengguna Instagram di Indonesia, Mayoritas Usia Berapa? DataBoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/11/15/ada-91-juta-pengguna-instagram-di-indonesia-mayoritas-usia-berapa
Fahmi, I. N. (2020). Rekontruksi Pemikiran Hidden Kurikulum Untuk Menginternalisasikan Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran PAI. Educreative: Jurnal Pendidikan Kreativitas Anak, 5(3), 390–402. http://educreative.id/index.php/index
Fauzian, R., Ramdani, P., & Yudiyanto, M. (2021). Penguatan Moderasi Beragama Berbasis Kearifan Lokal Dalam Upaya Membentuk Sikap Moderat Siswa Madrasah: Moderasi Beragama. AL-WIJDÁN: Journal of Islamic Education Studies, 6(1), 1–14. https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/alwijdan/article/view/933
Hefni, W. (2020). Moderasi Beragama Dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri. Jurnal Bimas Islam, 13(1), 1–22. https://doi.org/https://doi.org/10.37302/jbi.v13i1.182
Kadir, K. (2015). Statistik Terapan, Konsep, Contoh, dan Analisis Data Menggunakan Program SPSS. In Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Muliana, R., Lestari, I. A., & Juangsa, J. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan Tentang Pendidikan Anti Kekerasan. JURNAL MAPPESONA, 3(1), 1–12. https://mail.jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/mappesona/article/view/819
Nurpratiwi, S. (2019). Urgensi Literasi Agama dalam Era Media Sosial. Proceeding Annual Conference on Islamic Education, 1(1), 94–99. http://acied.pp-paiindonesia.org/index.php/acied/article/view/9
Pratama, D. (2020). Pengembangan Skala Thurstone Metode Equal Appearing Interval untuk Mengukur Sikap Moderasi Beragama Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 11(1), 71. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26740/jptt.v11n1.p71-82
Rahayu, W., & Anshori, S. (2021). Penanaman Sikap Toleransi Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Madrasah Aliyah Ghozaliyah Sumbermulyo Jogoroto Jombang. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 6(1), 35–44. https://doi.org/https://doi.org/10.37216/tarbawi.v6i1.380
Ratni, N. P. (2020). Fungsi Dan Keistimewaan Makna Candi Prambanan Bagi Umat Hindu Di Indonesia. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 4(4), 200–212. https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/JPAH/article/view/1224
Sekaran, U., & Bougie, R. (2013). Research Methods for Business (6th ed.). Chichester, United Kingdom: John Wiley dan Sons Ltd.
Setiadi, I., & Kamaruddin, E. (2020). The Effect of Scale Category Number on Accuracy of Predictive Validity of Mathematical Self-Efficacy Scale. JISAE: Journal of Indonesian Student Assessment and Evaluation, 6(1), 103–112. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/jisae.v6i1.13498
Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan. Jurnal Bimas Islam, 12(2), 323–348. https://doi.org/https://doi.org/10.37302/jbi.v12i2.113
Suwarni, F. V., & Atasoge, A. D. (2021). Komitmen Kebangsaan Mahasiswa STP Reinha Melalui Ritual Keagamaan dalam Spirit AYD 2017. JURNAL REINHA, 12(2), 22–31. https://jurnal.stpreinha.ac.id/index.php/e-jr/article/view/82
Suyani, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar PPKN Materi Memperkuat Komitmen Kebangsaan Melalui Model Snowball Throwing. JURNAL KOULUTUS, 4(1), 17–27. https://doi.org/https://doi.org/10.51158/koulutus.v4i1.518
Widyastuti, R. (2021). Strategi Pendidikan Karakter Dalam Mengantisipasi Paham Radikal dan Intoleran di Sekolah. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 2(2), 187–201. https://doi.org/10.53800/wawasan.v2i2.104
Yatno, T. (2020). Nilai Simbol Candi Borobudur Dalam Wisata Kapitalis Global. SABBHATA YATRA: Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 1(2), 114–125. https://doi.org/https://doi.org/10.53565/sabbhatayatra.v1i2.255
Yulianto, R. (2020). Implementasi Budaya Madrasah dalam Membangun Sikap Moderasi Beragama. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 111–123.
Zuhri, S., & Sastradiharja, J. (2021). Pengaruh Media Sosial dan Lingkungan Sosial Sekolah Terhadap Perilaku Religius Siswa. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 2(1), 74–91. https://doi.org/10.53800/wawasan.v2i1.65
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.